Převážet kolo na střeše nebo vzadu na kouli?
👍 Praktické srovnání nosičů – střešní versus tažný systém …
Stručný obsah:
– Na střechu?
– Na kouli?
– Vzadu bez koule? Na páté dveře!
– Bezpečnost a stabilita
My Češi jsme národem cyklistů. I když nesbíráme vavříny na Tour de France, v sedlech vyrážíme na výlety za krásami naší země i cizích krajů s takovou vášní jako snad žádný jiný národ na světě. Jenže ne všechny krásy světa najdete v okolí svého bydliště.
Pokud máte namířeno dál, přijdou ke slovu nosiče kol na auto. Který typ ale vybrat?
Na střechu?
Asi nejčastěji se v provozu potkáte s těmi řidiči-cyklisty, kteří své kola převážejí na střešních nosičích. Potřeba jsou k tomu pouze běžné příčníky a pak na každý bicykl jeden samostatný nosič. Na jednom autě tak klidně můžete převážet tři až čtyři kola.
Určitě je ale dobré se předem podívat na maximální možné zatížení střechy vozu. To udává výrobce. Jedna věc je, že se kola vejdou, a druhá, jestli nepoškodí váš vůz.
Nosič kol na střechu má jasné výhody. Není drahý, umístíte ho na jakékoli auto (vyjma kabrioletů) a nijak neomezuje přístup k zavazadlům. Každá mince má ale dvě strany. Pár desítek kilo na střeše silně ovlivní jízdní vlastnosti vozu. V zatáčkách je třeba počítat s vyšším těžištěm, na dálnici s náchylností na boční vítr a u čerpací stanice zase s tím, že jízdní kola nevznikají ve větrném tunelu.
Jejich umístění na střeše není zrovna způsob, jak zlepšit aerodynamiku vašeho vozu, což jistě poznáte právě na spotřebě paliva. Zapomenout byste neměli ani na to, že zvedat kola na střechu vozu není úplně jednoduchá činnost. Ženy nebo majitelé těžkých enduro a elektrokol z toho určitě radost mít nebudou.
Na kouli?
Ti pak spíše ocení nosič kol na tažné zařízení. Tento způsob přepravy kol staví výhody i nevýhody střešních nosičů na hlavu. O aerodynamiku, spotřebu paliva ani o jízdní vlastnosti se v jeho případě určitě bát nemusíte, stejně jako o snadnou manipulaci s bicykly.
I těžká elektrokola se do výšky jen několika málo desítek centimetrů zvedají snadno.
Co už naopak snadné není, to je přístup k zavazadlům ve voze. I když nosiče kol na tažná zařízení bývají v mnoha případech sklopné, dostat se k věcem v kufru s nasazeným nosičem není nic pohodlného. A tomuto způsobu přepravy kol chybí i určitá univerzálnost. Jednak potřebujete mít na autě tažné zařízení, a to ideálně nesnímatelné, které umožňuje kulový čep zatížit nejvyšší váhou.
Vedle toho ale počítejte s tím, že je třeba koupit nosič přímo na určitý počet kol. Na nosič pro dvě už třetí nedáte. Nevýhody pak poznáte i při parkování. Nejen, že je auto s bicykly na zádi o hezkých pár desítek centimetrů delší, ale také bývá o něco širší. Nic příjemného, stejně jako nutnost dát zadní registrační značku vozu přímo na nosič.
Vzadu bez koule? Na páté dveře!
Ano, existuje i mezistupeň mezi oběma obvyklými typy – nosič kol na páté dveře. Nepotřebujete tažné, kola nezvedáte až na střechu,… Prostě od každého trochu. Jen přístup k zavazadlům je ze všech tří možností asi nejkrkolomnější. Pro někoho však může jít o nejzajímavější variantu.
Při výběru byste tak měli zvážit svou situaci a své preference. Těžká kola se vám nejsnáze budou nakládat na nosič na tažné zařízení. Pokud je vaší prioritou snadný přístup k zavazadlům a vyrážíte na dovolenou jen se dvěma lehoučkými silničkami, nosič na střechu bude dobrá volba.
Bezpečnost a stabilita
Ať už si ale vyberete kterýkoli typ, vždy dbejte na to, abyste si ze záplavy výrobků na trhu vybrali kvalitní a fortelně vyrobený. Bezpečnost a stabilita převáženého nákladu jsou v dopravě vždy bodem číslo jedna a přeprava kol není výjimkou. A nejde jen o kvalitu samotného nosiče, ale i o důsledné zajištění a správné upevnění kol. Nechte si vše ukázat už v obchodě a při montáži „na ostro“ nespěchejte.
Další podobné články:
– Platba benzínu či nafty od stojanu (společnost Benzina)
– Kniha pro Škodu [OCTAVIA I] – údržba a opravy automobilů … [Jak na to]
– Výměna brzdového spínače u FABIE 1
Reklama | Koupit reklamu - Bannery, články, odkazy